.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حواشی یک نمایش میلیاردی در گلستان

اجرای یک نمایش با صرف یک میلیارد هزینه در استان گلستان، دوباره این موضوع را به صحنه آورد که هنرمندان تئاتر استان برای به روی صحنه بردن یک نمایش و اجرای عمومی آن مشکلات و مشقت های زیادی را متحمل می شوند.


به گزارش مهر، نمایش فاخر " ستاره صبح" به مدت 36 شب در گرگان اجرا شد و حمایتهای بی دریغ مسئولان گلستان از این اثر نشان می دهد که باید برای تولید آثار فاخر و ارزشمند توجه همگانی صورت گیرد و وقت گذاشته شود.

نمایش ستاره صبح کار ارزشمندی در حوزه دین و فرهنگ بود و حمایت مسئولان عالی گلستان از این نمایش همین مهم را گوشزد می کند که هنرمندان استان باید به سمت تولید آثار فاخر و ارزشمند روند.

در عین حال برخی معتقدند بهتر آن بود که این هزینه ها را برای بخش های دیگر فرهنگ و هنر استان هزینه می شد، وقتی که می دانیم هنوز در بحث زیرساخت های فرهنگی با مشکلات زیادی مواجهیم.

برخی نیز بر این عقیده اند که آیا بهتر نیست حمایتهایی از این دست از هنرمندان بومی منطقه صورت گیرد تا هنرمندان مجبور نباشند برای تولید یک اثر نمایشی با چالشهای عدیده ای روبر شوند.

متولی اصلی نمایش ستاره صبح موسسه فرهنگی رسانه ای عاشوراست و طبق اعلام مسئولان هر شب حدود سه هزار نفر از این نمایش دیدن کردند.با احتساب حدود 36 اجرای این نمایش در مجموع بیش از 100 هزار نفر از آن بازدید کردند .



تئاتر گلستان شرایط مالی خوبی ندارد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان گفت: برای کمک به اجرای عمومی گروه های نمایشی به هر گروه مبلغ 500 هزار تومان اختصاص داده شده که به هیچ وجه پاسخگوی نیازها و مشکلات نیست.

الله قلی نظری افزود: در این شرایط که حمایتی از تئاتر استان نمی شود این مبلغ ناچیز هم برای هنرمندان می تواند امیدوار کننده باشد.

وی ادامه داد: برای سالجاری نیز وعده داده شده بود که تا سقف 4 تا 5 میلیون تومان به گروه هایی که توانسته اند پروانه فعالیت بگیرند، اختصاص یابد اما تا این لحظه هیچ خبری از این اعتبارات نیست.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که تئاتر استان از نظر مالی شرایط خوبی ندارد و طی این سال ها نیز اتفاقات مالی ای که به نفع هنرمندان باشد، رخ نداده است.

نظری تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر بیش از 33 گروه نمایشی در استان شکل گرفته ولی تنها 28 گروه توانسته در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد به ثبت برسد و پروانه فعالیت بگیرد.


وی با اشاره به مشکلات اجرای نمایش در استان گفت: از نظر تعداد اجراها خوشبختانه مشکلی وجود ندارد ولی در گرگان سالن فخرالدین اسعد گرگانی به تنهایی پاسخگوی نیازهای هنرمندان تئاتر نیست و شاید برخی از گروه ها تا پایان سال هم نوبت اجرا نداشته باشند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تأکید کرد: در شهر گرگان هنرمندان برای اجرای عمومی با کمبود فضا رو به رو هستند ولی در شهرستان ها این مشکل کمتر به چشم می آید.

نظری با اشاره به اجرای نمایش ستاره صبح در استان گفت: هرچند ما مخالف حضور هنرمندان و گروه های مختلف هنری از شهرهای دیگر به استان نیست و معتقدیم باید تعامل و تبادل هنری بین هنرمندان عرصه های مختلف وجود داشته باشد، اما صرف هزینه های میلیاردی برای یک نمایش می تواند زنگ خطری برای به فراموشی سپردن هنرمندان استانی باشد.

وی تصریح کرد: چرا باید اعتبارات را به گونه ای هزینه کنیم که در آخر هیچ پولی برای حمایت از هنرمندان استان نداشته باشیم و مثل همیشه آنها را منتظر بگذاریم.

وی اذعان داشت: بودجه ها و هزینه ها را باید مدیریت کرد و از برخوردهای احساسی با موضوعات فرهنگی اجتناب ورزید تا از وظیفه اصلی که همان حمایت مادی و معنوی و ایجاد بستر برای ارتقاء هنرمندان است، غافل نشویم.

وی عنوان کرد: این گونه کارها آغازی برای رها کردن و به حال خود واگذاشتن هنرمندان استان است.

در ادامه مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان نیز با تأیید هزینه میلیاردی برای این نمایش، گفت: اجرای ستاره صبح در استان بیش از یک میلیارد تومان هزینه در برداشته است.



اجرای ستاره صبح ضرورت داشت


سید محمد حسینی افزود: استانداری برای اینکه مردم استان بتوانند این اثر فاخر فرهنگی را ببینند تمامی بلیت ها را خریداری کرده و به رایگان در اختیار مردم قرار داده است.

وی با بیان اینکه اجرای این نمایش در استان ضرورت داشت، عنوان کرد: خیلی از کشورهای غربی برای اجرای نمایش های خیابانی و برگزاری نمایشگاه ها هزینه های چند میلیون دلاری می کنند و به بعد نرم افزاری فرهنگ خود توجه دارند.

وی با گلایه از برخی از منتقدان برگزاری این نمایش در استان، اظهار داشت: بیشتر پژوهشگران و صاحب نظران عرصه فرهنگ معتقدند که باید توازنی بین کارهای سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه فرهنگ برقرار باشد و حتی باید به بخش نرم افزاری توجه بیشتری کرد.

حسینی عنوان کرد: اگر قرار باشد تمامی اعتبارات را در حوزه زیرساخت ها هزینه کنیم دیگر نباید انتظار داشته باشیم فرهنگ درست اسلامی ایرانی در جامعه نهادینه شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم تنها به فکر ساختن مجتمع های فرهنگی، سینما، شهرک های سینمایی و ... باشیم باید برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها را تعطیل کنیم.



نمایش ستاره صبح به مدت یک ماه در روستای قرن آباد گرگان به روی صحنه رفت و هر شب حدود سه هزار نفر از آن دیدن کردند، حضور آدم و حوا در بهشت و ماجرای هبوط، طوفان نوح، پرتاب ابراهیم به آتش، گوساله پرستی قوم موسی، عروج عیسی، بعثت پیامبر، شهادت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س)، واقعه کربلا، قصه حضور امام رضا(ع) در نیشابور، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در نهایت ظهور منجی 12 بخش این نمایش بود.

در این نمایشنامه خلقت بشر از زمان حضرت آدم تا بعد از آن و بخشی از زندگی پیامبران اولوالعزم شامل حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع‌، حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد (ص)، به نمایش گذاشته شد.

هدف از برگزاری این نمایش آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و اسلامی و آگاهی از دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس و بصیرت‌افزایی جامعه بوده است.

این کار سومین بار است که در کشور اجرا می شود و پیش از این در منطقه عملیاتی فتح‌المبین و شهرستان مهران نمایش داده شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 2 آذر 1390
آیا بهتر نیست حمایتهایی از این دست از هنرمندان بومی منطقه صورت گیرد تا هنرمندان مجبور نباشند برای تولید یک اثر نمایشی با چالشهای عدیده ای روبر شوند.؟متاسفانه سلایق سیاسی و نظرات شخصی و جناحی در استان گلستان برای اجرای نمایشات و ارایه کارهای هنری حرف اول را میزند که نمایش فوق هم از این قضیه متثنی نبود !چگونه مقامات استانداری که از اهدای کمک 5 میلیونی به نمایشات دانشجویی و مدارس دریغ میورزند حاضر شدند هزینه یک میلیارد تومانی اجرای این نمایش را انهم با فراهم نمودن بدترین امکانات رفاهی برای مردم تامین نمایند؟ضمنا ازنهادینه شدن فرهنگ درست اسلامی ایرانی در جامعه صحبت بمیان امده اما متاسفانه سهم فرهنگ ملی و تاریخی ایران تا کنون چیزی در حد صفر بوده است!
نا شناس 21 شهريور 1392
دوستان فقط به آشناها و فامیل های خودشان از این پولها می دهند،متاسفانه و صد افسوس که لابی گری در کشور ما علیرقم گفته های مقام معظم رهبری که توسط مسئولین فقط به حرف بسنده مشوند بیداد می کند در سال بعد نمایش گودال سرخ را آوردند که از دوستان تهران که اون هم هزینه بالای 300میلون تومانی داشت این در حالی بود که جوان گرگانی نمایش عطش خورشید را در تالار توسط ارشاد اجرا می کرد که هیچگونه حمایتی از هیچ ارگانی نشد نمایشی که در جشنواره کشوری جوایز فراوانی گرفت و باز هم این در حالیست که سازمان فرهنگی ورزشی به دوست عزیز تهرانی دیگر 12 میلیون تومان قرار داد بسته که نمایش دیگری را در تالار اجرا کنند. سوال اینجاست که چرا هنرمندان استان وقتی به این سازمان مراجعه می کنند می گویند پول نداریم اما اقوام و دوستان خود را دعوت می کنند که بیایند اینجا در گرگان اجرا کنند و فلان قدر پول بگیرند.مگر هنرمندان استان توانایی ندارند؟؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.